Jdi na obsah Jdi na menu
 


Měřítko 1:27

 Měřítko 1:27

            S cílem vytvořit funkční model průmyslové drážky začaly v polovině roku 2009 vznikat modely úzkorozchodných vozidel v měřítku 1:27. Úzkorozchodné průmyslové drážky, jak již název napovídá, sloužily hojně v průmyslových podnicích nejrůznějšího charakteru nejen na území naší republiky do konce minulého století. Malé lokomotivy a vagónky jezdily po kolejích o rozchodu pouhých 450-1000mm (proto – úzkorozchodka). V našich krajích se ovšem nejčastěji vyskytoval rozchod 600, 700 a 760mm. Přestože byla železniční doprava v cihelnách, pilách, papírnách či dolech v drtivé většině nahrazena silničními nákladními vozidly či dopravníky, stále jich ještě několik můžeme najít v čilém provozu i dnes. Při rušení úzkorozchodných drážek byla již nepotřebná vozidla a koleje prodávány do starého železa, později o ně ovšem čím dál častěji usilovaly různé spolky železničních nadšenců, jež po odprodeji vozidla opravovaly a nyní je provozují  na nově vzniklých drahách sloužícím k muzejnímu turistickému provozu. Jednou z těchto organizací je i brněnské Muzeum průmyslových železnic (vzn.r. 1991), které provozuje úzkorozchodnou dráhu o rozchodu 600mm ve Zbýšově u Rosic. Součástí dráhy je i nádraží s expozicí asi 30 lokomotiv a více než 100 vagónů, mnohdy i více než 100 let starých.

            Naše modely jsou stavěny, jak již bylo řečeno, v modelovém měřítku 1:27. Jezdí po rozchodu „HO“, tedy 16,5mm. V přepočtu nám vyjde, že se jedná o skutečný rozchod 450mm. Důvod pro zvolení měřítka je prostý: Při původním záměru stavět vozidla na rozchod 600mm (1:36) byla první lokomotiva BN30 stavěna dle špatného výkresu – výsledný model pak odpovídal měřítku 1:27. Z lenosti autora pak byla v tomto měřítku stavěna i další vozidla a tak to zůstalo až dodnes. Lokomotivy i vozy mají svůj vzor ve skutečných vozidlech převážně ze sbírek Muzea průmyslových železnic. Po prvním roce občasného úsilí spatřilo světlo světa několik lokomotiv a více než deset vagónů z rukou mých a rukou přátele. Když už jsme měli 2 lokomotivy a nějakou tu soupravu vagónů, přestalo nás bavit ježdění po provizorně položených kolejích na pracovním stole a začali vymýšlet svá kolejiště. No a jak nám to jde, si můžete udělat představu z ostatních příspěvků na těchto stránkách. Modelům zdar!

 

 

-vlf-